Followers

Monday, 22 August 2011

Bilakan Damai

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia

BILAKAN DAMAI

Melihat telatah si anak kecil sesekali membawaku ke zaman kanak-kanak dahulu kala
Seronoknya bukan kepalang
Siulan burung-burung yg berterbangan sungguh mengasyikkan
Sehinggakan sesekali aku terasa bagai diulik mimpi

Tetapi
Terdetik satu perasaan dihatiku
Keamanan negara yang dikecapi di sini amat berbeza sekali dengan mereka yg berada di sana
Di Iraq dan Palestin
Kekejaman tentera zionis meragut kedamaian yang mereka kecapi
Bukan setakat itu,nyawa si anak kecil dan ibu turut menjadi taruhan
Memperjudikan nyawa setiap insan yang tidak berdosa

Mengapa?
Mengapa manusia kini menjadi semakin kejam
Terpaku aku melihat kekejaman yang berlaku
Lantas air mata laju membasahi pipi
Melihat saudara sendiri diperlakukan seperti binatang
Walhal,mereka juga punyai hati dan perasaan
Sampai bilakah penganiayaian ini akan terus bermaharajalela
Aku pun tidak tahu

Buat saudaraku di sana
Sabarlah,di akhirat kelak kamu pasti beroleh kedamaian yang abadi
Jaminan syurga untukmu sudah pasti
Hanya setangkai doa yang mampu ku iringi buat kalian semua.



Hasil nukilan Alina Sazali(",)
Sekian...

Thursday, 18 August 2011

Hidayah Milik Allah

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia

"Npe xpkai tudung?"
"Npe xnak solat?"


Jawapan standard yg selalu kite akan dgr,"XDAPAT HIDAYAH LAGI"
owh,begitu rupenyer...
terkadang diri ini bertanye sendirian,logik atau tidak alasan 2..
Bkn ke menutup aurat 2 satu kewajipan?
Baik lelaki mahupun perempuan
Dan bukan ke solat 2 merupakan satu PERINTAH....
Tepuk dada,tanye hati...
Dimanakah kita sebenarnyer...

Sedikit perkongsian bersame.
Diri ini menonton satu rancangan di TV9...Ini KisahKU..
Sementara nak tunggu waktu berbuka,layann kejap program nie..
Rancangan nie berkisar tentang kehidupan selebriti2 tanah air yg berubah setelah mendapat izin dari YANG ESA.
Salah seorangnyer Wardina Safiyya...sgt mengagumi beliau...
Perjalanan hidupnyer xseperti yg kite sangke..
Kehidupannya lebih kepada english style.
Bermula sebagai seorang model sehinggala menjadi pelakon terkenal..
Tersentuh hati nie di kala mendengar perjalanan hidupnyer..
Alhamdulillah,Allah masih memberi petunjuk kepada dia...
Dan akhirnyer,Wardina berubah menjadi seorang muslimah sejati...

Hidayah Allah tue sgt luas..
Dan Dia berhak untuk memberi mahupun menarik hidayah 2..
Nauzubillah...mudah2an Allah menemptkan kite sume dalam payung limpahanNYA
Diri ini juge masih bnyk kekurangan,masih perlu mencari dan terus mencari..
Aku berdoa,moga2 Allah sentiasa merahmatiku & memberkati hidupku
Akan ku cube untuk terus menjadi insan yg lebih baik dari semalam..
Andai aku mati,matikanla aku dlm imanmu,islammu,ihsanmu Ya Allah...



Pergertian hidayah 2 sgt meluas.Tuk tahu dgn lebih lanjut bole la KLIK SINI
Insyaallah,dgn perkongsian yg xseberape n xsesempurna nie,sme2 la kite mengambil iktibar drp ape yg telah berlaku & berusaha tuk menjadi seorang muslim yg benar2 Islam bkn hanya pada nama shj..

Bertemu di nx entry
Maaf andai terkurang...
Tschuss,,,^_^
wsalam...

Tuesday, 9 August 2011

ApE yG pERLu aNDa TaHu???

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia
Alhamdulillah,bertemu di entry yg baru plak...
Entry nie nak citer skit pasal ape yg kite perlu tahu...
Ia berkaitan dgn penyakit2 yg sgt bahaya yg ad dkt Malaysia skunk nie....
Iaitu KANSER!!!!!

 

TANDA-TANDA AWAL KANSER
(1) Kanser pangkal rahim
- sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

(2) Kanser payudara
- bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

(3) Kanser usus besar
- perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

(4) Kanser paru-paru
- batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

(5) Kanser perut
- hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

(6) Kanser limpa
- sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

(7) Kanser ovari
- haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

(8) Kanser otak
- sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/ pitam, pelupa, perubahan personaliti.

(9) Kanser prostat
- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

(10) Kanser darah (leukimia)
- letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

(11) Kanser tekak
- suara garau/ serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.

10 PENYEBAB UTAMA KANSER

1) Makanan
2) Alkohol
3) Sinaran cahaya matahari
4) Pengambilan ubat
5) Perokok yang tidak aktif
6) Tembakau
7) Radiasi
8) Pekerjaan
9) Pencemaran air dan udara
10) Keturunan

DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA

1) Hindari makanan berlemak dan bergoreng
2) Hindari makanan ringan yang masam
3) Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
4) Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
5) Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil

Produk Pengguna dan Makanan yang signifikan mendatangkan kanser
1. SATAY bersama dengan timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Karsinogen adalah Suatu keadaan yang menyebabkan barah, Timun adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil Pil Vitamin C. Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. "Bah Kut Teh" (daging babi)
Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh nampak ulat berenyut-renyut keluar dari sana . Fakta diperolehi dari "Health Corporation of Singapore ".

4. Barah - akibat penggunaan bahan dalam shampoo.
Jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah:- Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal.

Meskipun pertanyaan telah dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb)

6. Bawang Goreng segera .
Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman, yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah Straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.
P/S:copy n paste drp post seorng sahabat di FB

Hopefully,dgn sdikit perkongsian nie secare xlangsung dpt dijadikan panduan n ambillah langkah berjage2 sebelum ianya terjadi...Nauzubillah...

Prevention is better than Cure

So,that's all 4 this entry
Maaf kalo ad yg terkurang
tschuss...^_^
wsalam...


Wednesday, 3 August 2011

PeArL

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia..
Alhamdulillah,bertemu kembali di entry yg baru plak...
Alhamdulillah,Allah masih memberi ku kekuatan tuk meneruskan kehidupan ku dlm bulan yg penuh Berkat ini...


"Jadilah umpama mutiara di dasar lautan
  Walaupun jauh di dasar lautan
  Namun gemerlapannya bak MAWAR diperlimbangan"



Sebenarnyer,nie merupakan salah satu mutiara kata yg aku create sendri
3 ayat yg cukup simple,tp bunyi nyer agak klise gitu..hehe
Sekadar perkongsian bersame..
Bnyk maksud tersurat n tersirat dlm mutiara kat atas nie..

In the terms of life,make it as easy..
Example,in our daily life,try to be urself..
Maksudnyer,cbe tuk menjadi yg terbaek drp yg terbaek..Be The Best Among The Best!!
Terbaek tu dlm erti kate laen menjadi orng sgt berharge kepade diri sendiri,family,kawan2 n orng laen...
Tp,walaupun kite sgt berharge,kite msih lagi menjadi diri kite
And ape yg kite lakukan 2 akan diingati/disanjung/dihormati oleh orng laen

Konklusinyer,setinggi mane pun kite @ sehebat mne pun kite @ segah mne pun jawatan kite
Kite masih lagi berdiri di kaki sendiri & xlupe akan diri sendiri...
Dan akan dikenang oleh insan2 yg begitu menyayangi n mnghormati kite...
Amin...

Nie,dr sudut tafsiran aku
Korng pun msti ad tafsiran sendiri kan..
Xslh pun kalo kite diffrent opinion..
Yg penting,kite fhm ape yg cbe kite tafsirkan 2...


So,smpai sini dulu..
Maaf kalo ad yg terkurang..
May Allah bless you..
Tschuss...^_^
wsalam...

My Blog List

  • Best Road Wars in HD Format. Now you can see Road Wars in best quality with duration 90 Min and has been aired on 2015-05-05 with MPAA rating is 4. - ...
  • Hello Asslamualaikum , how did u find my blog ? Are u my old friends that ive told u bout this blog ? Or are u a person that Googling my name and foun...
  • Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta ...
  • lewat malam. minda masih segar. mata masih menunggu lelap yang tak kunjung tiba yang hadir cuma. -- wajah kamu. dan perasaan ini masih berharap harapan -...
  • Syarat-syarat @ Cara Penyertaan :- 1) Blogger yang menetap di Malaysia / mempunyai alamat di Malaysia 2) Buat Entry bertajuk *"IntaNBerliaN Mega Giveaway 2...
  • 24/11/2013 aku akan start semester 2 di UITM tercinta,UITM Tapah Allahuakbar , cepatnya masa berlalu . Pejam celik berlabuh sudah tirai pengajian aku di sem ...
  • assalamualaikum.. saya ada sebuah cerita nak diceritakan.. kisahnye begini.. pada suatu hari.. ada sebuah kenduri kendara yang sangat besar akan dilangsung...
  • Disebabkan sijil SPM tak diambil lagi kat sekolah, kami dapat berjumpa you! Kami dah lamaaaa lah tak jumpaaa. Baru tadi dapat jumpa most of the doormates la...
  • Kisah yg berlaku pd hari nie.... Ptg yg hning.... Pergi beRmAin BaDMinTon, best jgak la.... sronok2.... Aku dh dpat tknik smash yg ak cari2 selama nIE.......